Plakfactor 4 voor opleidingen: Nudge & chunk
Waarom volgt iemand meermaals dezelfde opleiding zonder er iets van te onthouden? Te veel informatie? Onvoldoende persoonlijke begeleiding? Niet toepasbaar op het eigen werk? Maak komaf met het vergeten en niet toepassen van nieuwe verworven kennis en inzichten uit opleidingen.
In deze reeks blogposts en video’s over plakfactoren vertellen we je alles over hoe je er als L&D professional mee voor kan zorgen dat opleidingen ‘blijven plakken’. Gedurende 3 weken geven onze Learning Consultants Nanou (die in een vorige functie zelf moest ervaren dat een opleiding Projectmanagement niet bleef plakken), Koen, Ilse en Caroline – iedere dinsdag en donderdag – een woordje uitleg over de 6 plakfactoren.
Duurtijd video 4:49
Chunk om je leermomenten verteerbaar te maken
Verdeel grote leerblokken op in hapklare leermomentjes, want leren is een proces. Daarbij is het belangrijk om ook de leerdoelstellingen op te kappen, zodat ze niet uit het zicht verdwijnen. Zorg voor checkpoints bij de kleine stappen. Zo kan je de evolutie van de trainees meten.
Combineer een opleiding bijvoorbeeld met een online leerreis, geef opdrachten tussendoor, las evaluatiemomenten of mentoringsessies in… Of maak een video die je deelnemers voorbereiden op een nieuw leerblok. Zo creëer je afwisseling tussen de kortere theoriesessies.
Nudge om deelnemers een duwtje in de juiste richting te geven
Wil je dat trainees hun aandacht erbij houden, blijven experimenteren en uitproberen? Trigger ze, prikkel ze, stimuleer ze… Dat kan met de learning boosters die we bij de eerste plakfactor al aanhaalden. Een booster wordt een nudge als je een call to action toevoegt, bijvoorbeeld een opdracht, een praktijkoefening, even afstemmen met de leidinggevende…
Met een nudge wil je een gedragswijziging bereiken, die liefst ook in de leerdoelstellingen is opgenomen. Wie de nudge geeft, maakt niet veel uit. Denk terug aan het belang van de stakeholders uit de tweede plakfactor. Deze kleine nudges kan je aanvullen in de responsibility matrix.
Hoe pak je een nudge aan in de praktijk?
Stel jezelf de volgende vragen voor je gaat nudgen:
- Hoe moet het resultaat van een opdracht eruit zien?
- Welk gedrag wil je nadien ervaren?
Geef bijvoorbeeld de opdracht om de verworven kennis meteen in de werkcontext toe te passen en plan nadien een terugkoppelmoment in.
In het kort
Chunk
- Deel een dagopleiding op in kleinere leerblokken.
- Splits ook de leerdoelstellingen op.
- Wissel de theoriemomenten af met individuele leermomenten.
Nudge
- Stuur deelnemers de goede richting uit.
- Combineer learning boosters met een call to action.
- Neem de gewenste gedragswijziging op in de leerdoelen.
Waarom? Ga je chunken, dan maak je niet alleen de leerstof behapbaar, ook de leerdoelstellingen stap voor stap behalen brengt extra motivatie met zich mee. Combineer dit met een nudge in de juiste richting, mét call to action, om de gewenste gedragswijzigingen te realiseren.
Donderdag vertellen we je meer over de vijfde plakfactor, hybride leerlabo mix.
Bekijk ook de andere blogposts uit de plakfactorreeks:
Plakfactor 1 voor opleidingen: Spaced learning & Boosters
Plakfactor 2 voor opleidingen: Social learning & Stakeholders
Plakfactor 3 voor opleidingen: P3 – push, pull & personaliseer
Plakfactor 4 voor opleidingen: Nudge & chunk
Plakfactor 5 voor opleidingen: Hybride leerlabo mix
Plakfactor 6 voor opleidingen: Commitment & transfer
Zin in meer?
Meer weten over de plakfactoren en onze ervaringsgerichte in-house opleidingen die blijven plakken? Contacteer Learning Consultant Koen Dierckx via kdierckx@ncoi.be.