Plakfactor 3 voor opleidingen: P3 – push, pull & personaliseer
Waarom volgt iemand meermaals dezelfde opleiding zonder er iets van te onthouden? Te veel informatie? Onvoldoende persoonlijke begeleiding? Niet toepasbaar op het eigen werk? Maak komaf met het vergeten en niet toepassen van nieuwe verworven kennis en inzichten uit opleidingen.
In deze reeks blogposts en video’s over plakfactoren vertellen we je alles over hoe je er als L&D professional mee voor kan zorgen dat opleidingen ‘blijven plakken’. Gedurende 3 weken geven onze Learning Consultants Nanou (die in een vorige functie zelf moest ervaren dat een opleiding Projectmanagement niet bleef plakken), Koen, Ilse en Caroline – iedere dinsdag en donderdag – een woordje uitleg over de 6 plakfactoren.
Duurtijd video 5:17
Push & pull: vind een goed evenwicht
Push & pull, dat is de wisselwerking tussen wat deelnemers opgelegd krijgen en wat ze op eigen initiatief doen. Enkele voorbeelden:
Aan het begin van het leertraject
De medewerkers ontvangen een opleidingscatalogus met verplicht af te werken opleidingen (push) of medewerkers gaan zelf op zoek naar mogelijkheden om bij te leren, ze bepalen de leerinhoud en de leermomenten (pull).
Tijdens de opleiding
Een trainer kan ontzettend veel instructies en kennis doorgeven aan deelnemers (push). Het wordt echter de ideale wisselwerking als deelnemers van tijd tot tijd ook zelf het roer in handen nemen (pull).
Dat kan aan de hand van opdrachten, zelf iets onderzoeken, nieuwe kennis delen met anderen… Deelnemers worden uitgedaagd om met eigen initiatieven het maximale uit de training te halen. De trainer staat dan niet altijd in de lead, maar houdt wel de regie in handen.
In een ideale situatie kom je tot een evenwicht tussen beide. Het juiste evenwicht vinden tussen push en pull is de oefening die je maakt als L&D professional. Om het push-pull effect te stimuleren ga je personaliseren.
Personalisatie als finishing touch
Personaliseer leren, betrek de medewerkers om zo tot cocreatie te komen. Hoe? Begin met de deelnemers te bevragen. Wat verwachten ze? Welke doelen willen ze bereiken? Analyseer vervolgens de werkcontext, hoe gaat het er aan toe op de werkvloer? Wat zijn de issues en wat niet? Ook de leidinggevende en stakeholders hebben een belangrijke invloed op het leerproces.
Pas de trainingen aan op niveau van elk individu. De ene deelnemer heeft meer ervaring dan de andere. Mensen met veel ervaring kan je bijvoorbeeld een leidende rol geven tijdens oefeningen. Daag hen uit om zich extra te verdiepen in de materie of hun medecursisten te inspireren.
Ook hier ga je dus op zoek naar het evenwicht tussen push en pull.
Een voorbeeld uit de praktijk
Hr geeft een salesteam de opdracht om elk vanuit hun eigen cases één keer per maand best practices te delen. Hr begeleidt de eerste twee sessies en indien nodig leidt hr een van de deelnemers op in facilitatietechnieken. Daarna is het aan de deelnemers zelf. Ze komen zelf met eigen inbreng en kunnen zelfstandig de sessies verderzetten.
In het kort
Push & pull
- Ga op zoek naar een goed evenwicht tussen beide.
- Geef trainees regelmatig de lead, maar hou zelf de regie in handen.
- Geef deelnemers de ruimte voor eigen initiatieven.
Personaliseer
- Mik op cocreatie door trainees te bevragen en hun werkcontext te analyseren.
- Pas je training aan op niveau van elk individu.
Waarom? Door een goed evenwicht te vinden tussen push & pull en opleidingen te personaliseren, creëer je meer betrokkenheid bij de deelnemers.
Volgende dinsdag vertellen we je meer over de vierde plakfactor, nudge & chunk.
Bekijk ook de andere blogposts uit de plakfactorreeks:
Plakfactor 1 voor opleidingen: Spaced learning & Boosters
Plakfactor 2 voor opleidingen: Social learning & Stakeholders
Plakfactor 3 voor opleidingen: P3 – push, pull & personaliseer
Plakfactor 4 voor opleidingen: Nudge & chunk
Plakfactor 5 voor opleidingen: Hybride leerlabo mix
Plakfactor 6 voor opleidingen: Commitment & transfer
Zin in meer?
Meer weten over de plakfactoren en onze ervaringsgerichte in-house opleidingen die blijven plakken? Contacteer Learning Consultant Koen Dierckx via kdierckx@ncoi.be.