Plakfactor 2 voor opleidingen: Social learning & Stakeholders
Waarom volgt iemand meermaals dezelfde opleiding zonder er iets van te onthouden? Te veel informatie? Onvoldoende persoonlijke begeleiding? Niet toepasbaar op het eigen werk? Maak komaf met het vergeten en niet toepassen van nieuwe verworven kennis en inzichten uit opleidingen.
In deze reeks blogposts en video’s over plakfactoren vertellen we je alles over hoe je er als L&D professional mee voor kan zorgen dat opleidingen ‘blijven plakken’. Gedurende 3 weken geven onze Learning Consultants Nanou (die in een vorige functie zelf moest ervaren dat een opleiding Projectmanagement niet bleef plakken), Koen, Ilse en Caroline – iedere dinsdag en donderdag – een woordje uitleg over de 6 plakfactoren.
Duurtijd video 6:10
Het sleutelwoord van onze tweede plakfactor? Samen. Samen doe je aan social learning en samen met stakeholders halen deelnemers nog meer uit opleidingen. Want hoe meer mensen het leerproces faciliteren, hoe gunstiger de impact op het leerresultaat.
Social learning doe je samen
Social learning is leren van en met elkaar. En hoe, met wie en waar je dat doet, maakt niet uit. Stimuleer je trainees om samen te observeren, reflecteren, discussiëren, uitproberen…
Dat kan live of online, via LinkedIn, een community op een leerplatform, een WhatsApp-groep… Dat kan ook met eender wie. Denk aan collega’s, mededeelnemers, een mentor een leidinggevende, maar ook externen. Iemand uit dezelfde sector, of net iemand uit een andere sector maar met dezelfde functie.
Hebben je deelnemers inspiratie nodig? Geef ze al enkele opties mee. Het kan bijvoorbeeld nuttig zijn om best practices te delen, net als obstakels die ze al zijn tegengekomen en hoe ze daarmee omgingen. Moet er nieuwe informatie verwerkt worden? Verdeel de info en laat elke deelnemer elk een stukje voorbereiden en uitleggen. Samen een (online) opleiding volgen en nadien doornemen met collega’s is stimulerender dan alleen.
Stakeholders geven een duwtje in de rug
Trainees staan er niet alleen voor. Ze kunnen rekenen op een heel netwerk van mensen die een positieve invloed kunnen hebben op het leerproces, de stakeholders.
Het is belangrijk om deze stakeholders in kaart te brengen en hen een rol toe te kennen. De responsibility matrix is daar een handig hulpmiddel voor. Daarmee geef je elke stakeholder een rol voor, tijdens en na de opleiding.
Een voorbeeld: een leidinggevende kan op voorhand afstemmen over de verwachtingen en doelstellingen, tijdens de opleiding een gesprek hebben over de opleidingsinhoud en nadien een opdracht geven waarin de deelnemer de nieuwe kennis in de praktijk kan toepassen.
In het kort
Social learning
- Samen is het sleutelwoord!
- Deel je eigen kennis en leer ook van elkaar
- Eender hoe, met wie of waar
- Best practices, hindernissen, ervaringen …
- Samen aan de slag met nieuwe informatie
Stakeholders
- Een heel netwerk van mensen heeft invloed op het leerproces
- Breng hen in kaart en ken hen een rol toe
- Voor, tijdens en na de opleiding van belang
Hoe meer mensen het leerproces faciliteren, hoe gunstiger de impact op het leerresultaat.
Donderdag vertellen we je meer over de derde plakfactor, P3 acties (push, pull & personaliseer.
Bekijk ook de andere blogposts uit de plakfactorreeks:
Plakfactor 1 voor opleidingen: Spaced learning & Boosters
Plakfactor 2 voor opleidingen: Social learning & Stakeholders
Plakfactor 3 voor opleidingen: P3 – push, pull & personaliseer
Plakfactor 4 voor opleidingen: Nudge & chunk
Plakfactor 5 voor opleidingen: Hybride leerlabo mix
Plakfactor 6 voor opleidingen: Commitment & transfer
Zin in meer?
Meer weten over de plakfactoren en onze ervaringsgerichte in-house opleidingen die blijven plakken? Contacteer Learning Consultant Koen Dierckx via kdierckx@ncoi.be.