Strategy roadmap: bouw je communicatiestrategie in 8 stappen
Aan communicatieprofessionals wordt steeds vaker gevraagd een aanpak te bedenken voor een specifiek probleem. Het gaat dan minder om een communicatieplan, maar meer om een strategische aanpak. Welke verschillende stappen moet je doorlopen voor een goede communicatiestrategie? We hebben de 8 essentiële stappen voor je samengevat in deze roadmap.
1. Analyse context
Je begint een aanpak voor communicatie altijd met een brede analyse van de context. Wat is het organisatieprobleem, en wat kan communicatie bijdragen aan de oplossing? Gaat het bijvoorbeeld om identiteit of reputatie?
2. Inzichten
Uit je eerste analyse vorm je conclusies. Uit alle beschikbare gegevens haal je één of enkele waardevolle inzichten. Deze inzichten vormen de leidraad in je strategie. Een inzicht is bijvoorbeeld dat de organisatie veel zendt maar nog weinig in dialoog gaat met de doelgroep.
3. Positionering
Je kiest een positie in de mentale wereld van de doelgroep. Deze keuze baseer je op het eigen merk, de doelgroepen, de concurrentie en de trends. Zo is Kruidvat voordelig met veel koopjes maar wel minder overzichtelijk.
4. Propositie
Na de positionering formuleer je de propositie, de belofte die je aan de klant maakt. Let erop dat de organisatie de belofte kan waarmaken. Bedenk goed wat de doelgroep nu echt ervaart van jouw kernwaarden. Een voorbeeld van een sterke propositie is ‘Alles voor een glimlach’ van Coolblue.
5. Strategie
In de strategie omschrijf je wie je wilt bereiken en wat, hoe en wanneer je gaat communiceren. Ook de doelstellingen staan in de strategie omschreven. Bij strategie draait het om drie zaken: focus, focus en focus. Geef de strategie ook een naam, bijvoorbeeld de ‘Fanstrategie’.
Lees ook: Hoeveel impact heeft jouw bedrijfscommunicatie? Doe de 9 stappen-evaluatie!
6. Concept
Het concept is de creatieve vertaling van de propositie en de strategie. Een goed concept spreekt de doelgroep aan in zijn eigen belevingswereld. IKEA heeft een sterk concept met ‘Aandacht maakt alles mooier.’
7. Content
Content is de invulling van middelen met teksten en beelden die informatief, entertainend of activerend zijn. Storytelling is het hart van contentstrategie. Je vertelt niet alleen verhalen maar vangt, vormt en verspreidt ze ook.
8. Media
Denk bij mediakeuze niet aan losse middelen maar aan een platform. De kanalen verwijzen naar elkaar en vullen elkaar aan. Je kiest media op basis van je content en op basis van je doelgroep. Je bereikt bijvoorbeeld jonge vrouwen via Instagram en zakelijke doelgroepen via LinkedIn.
Wil je groeien in je rol als communicatieprofessional?
Hier vind je meer details over de opleiding ‘Communicatiemanagement’
Relevante opleidingen voor jou
Productmanagement: Opleiding
Opleiding : Key Account Manager
Over Wil Michels
Wil Michels is bestseller auteur en marktleider in boeken over communicatie. Hij schreef onder andere het Handboek Communicatie en Communicatieplanner. Hij is al jaren directeur van een communicatiebureau en begeleidt veel communicatieprofessionals en – afdelingen bij het ontwikkelen van communicatieplannen en strategie.