Strategy roadmap: bouw je communicatiestrategie in 8 stappen

Sales, marketing & communicatie

Aan communicatieprofessionals wordt steeds vaker gevraagd een aanpak te bedenken voor een specifiek probleem. Het gaat dan minder om een communicatieplan, maar meer om een strategische aanpak. Welke verschillende stappen moet je doorlopen voor een goede communicatiestrategie? We hebben de 8 essentiële stappen voor je samengevat in deze roadmap.

1. Analyse context

Je begint een aanpak voor communicatie altijd met een brede analyse van de context. Wat is het organisatieprobleem, en wat kan communicatie bijdragen aan de oplossing? Gaat het bijvoorbeeld om identiteit of reputatie?

2. Inzichten

Uit je eerste analyse vorm je conclusies. Uit alle beschikbare gegevens haal je één of enkele waardevolle inzichten. Deze inzichten vormen de leidraad in je strategie. Een inzicht is bijvoorbeeld dat de organisatie veel zendt maar nog weinig in dialoog gaat met de doelgroep.

3. Positionering

Je kiest een positie in de mentale wereld van de doelgroep. Deze keuze baseer je op het eigen merk, de doelgroepen, de concurrentie en de trends. Zo is Kruidvat voordelig met veel koopjes maar wel minder overzichtelijk.

4. Propositie

Na de positionering formuleer je de propositie, de belofte die je aan de klant maakt. Let erop dat de organisatie de belofte kan waarmaken. Bedenk goed wat de doelgroep nu echt ervaart van jouw kernwaarden. Een voorbeeld van een sterke propositie is  ‘Alles voor een glimlach’ van Coolblue.

5. Strategie

In de strategie omschrijf je wie je wilt bereiken en wat, hoe en wanneer je gaat communiceren. Ook de doelstellingen staan in de strategie omschreven. Bij strategie draait het om drie zaken: focus, focus en focus. Geef de strategie ook een naam, bijvoorbeeld de ‘Fanstrategie’.

Lees ook: Hoeveel impact heeft jouw bedrijfscommunicatie? Doe de 9 stappen-evaluatie!

6. Concept

Het concept is de creatieve vertaling van de propositie en de strategie. Een goed concept spreekt de doelgroep aan in zijn eigen belevingswereld. IKEA heeft een sterk concept met ‘Aandacht maakt alles mooier.’

7. Content

Content is de invulling van middelen met teksten en beelden die informatief, entertainend of activerend zijn. Storytelling is het hart van contentstrategie. Je vertelt niet alleen verhalen maar vangt, vormt en verspreidt ze ook.

8. Media

Denk bij mediakeuze niet aan losse middelen maar aan een platform. De kanalen verwijzen naar elkaar en vullen elkaar aan. Je kiest media op basis van je content en op basis van je doelgroep.  Je bereikt bijvoorbeeld jonge vrouwen via Instagram en zakelijke doelgroepen via LinkedIn.

Relevante opleidingen voor jou

Productmanagement: Opleiding

Goed productmanagement vraagt om een overkoepelende en holistische blik op je portfolio. Deze 6-daagse opleiding 'Productmanagement' toont je het allround pakket van wat goed productmanagement inhoudt en welke 'capabilities' een succesvolle productmanager zich eigen moet maken qua vakkennis, tools, technieken en vaardigheden.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Productmanagement: Opleiding"

Opleiding : Key Account Manager

Goed uitgebouwd key account management vraagt specifieke skills, inzichten en competenties. Om als volwaardige sparringpartner op te treden voor je 'dedicated' klanten, is er deze 3-daagse opleiding 'Key Account Management'. Je leert een strategisch partnership uit te bouwen met je voornaamste klanten en op een strategisch niveau te denken en handelen.
Bekijk deze opleiding Bekijk de opleiding "Opleiding : Key Account Manager"